معرفی وبینار (Webinar)
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

معرفی وبینار (Webinar)

کلاس‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های حضوری جای خود را به سمینارهای آنلاین و وبينارها داده‌اند. سیمنارهای آنلاین ویژگی‌هایی دارند که باعث صرفه‌جویی بسیاری در وقت و هزینه افراد می‌شود.

انتظار می‌رود در چند سال آینده درصد بیشتری از سایر کلاس‌های حضوری نیز به شکل غیرحضوری و آنلاین در قالب وبينار برگزار شوند. به همین خاطر در این مطلب به تعریف وبینار، راه‌های اتصال به آن‌، چگونگی برگزاری وبينار و کسب درآمد از آن می‌پردازیم.

شما هر مهارتی که داشته باشید، می‌توانید به کمک سمینارها و همایش‌های آنلاین آن را ارائه دهید یا از دانش دیگر افراد در زمینه‌های تخصصی موردنظرتان بهره بگیرید.

در هر صورت فهم معنی وبینار، برگزاری و استفاده از آن در عصر حاضر برای هرکسی ضروری به‌نظر می‌رسد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم.

 وبینار چیست ؟

وبینار – Webinar مخفف عبارت Web-based seminar است که به معنی برگزاری کلاس، همایش، کارگاه، سمینار یا هر رویداد آنلاینی است که در بستر وب و به کمک اینترنت انجام می‌شود. وبينارها زنده و تعاملی برگزار می‌شوند.

معنی وبینار Webinar به زبان ساده به سمینار یا همایشی اشاره دارد  که به صورت اینترنتی برگزار می شود. بنابراین می توان گفت که وبینار نیازی به مکان و فضای خاصی ندارد. البته با توجه به اینکه وبینار از طریق اینترنت برگزار می شود حضور فیزیکی افراد هم در آن  ضروری نیست. بدین طریق می توان بوسیله وبینار با تعدادی از افراد، جلسه ای را به شکل مجازی برگزار کرد و از سوی دیگر، مخاطب می تواند با تلفن همراه خویش یا حتی با لپ تاپ یا رایانه خود در وبینار شرکت کند.

برای آن که بخوبی متوجه شویم که Webinar چیست باید اضافه کنیم که بیشتر اوقات،  موضوع  وبینار ها در ارتباط با تجارت وکسب وکار است. وبینار،  امکان تعامل بیشتر و موثرتری را بین افراد فراهم می کند و بنابراین به بازخوردهای مثبتی می انجامد. یکی از مزایای وبینار این است که  هزینه های بسیار کمتری خواهد داشت و مزیت دیگر آن، این است که می تواند شرکت کنندگان بسیار زیادی داشته باشد.

وبینار یعنی چه و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟

مدرسان وبينارها به‌صورت مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط هستند و تمام سوال‌های آن‌ها را در لحظه پاسخ می‌دهند. تنها تفاوت کلاس‌های آنلاین با کلاس‌های حضوری در این است که شما به‌جای نشستن بر روی صندلی‌های یک کلاس، در خانه خود یا هر مکان دیگری از توضیحات مستقیم اساتیدتان استفاده می‌کنید.

 

حتی اگر در تخت‌خواب باشید یا روی کاناپه‌تان لم داده باشید، به‌راحتی می‌توانید در کلاس آنلاین خود شرکت کرده و آموزش‌های لازم را دریافت کنید؛ چنین قابلیتی در کلاس‌های حضوری وجود ندارد. برای برگزاری وبينار شخصی خودتان یا شرکت در وبينار سایر افراد، تنها به یک اتصال اینترنتی و یک دستگاه الکترونیکی نیاز دارید.

موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و پی‌سی همگی می‌توانند شما را به وبينارهای موردنظرتان وصل کنند. بنابراین برای برگزاری یا شرکت در وبینار آنلاین به هیچ تجهیزات یا امکانات ویژه‌ای نیاز ندارید.

تنها دانش برگزاری یا استفاده از وبينار انلاین کافیست تا افراد بتوانند بدون گیر افتادن در ترافیک و طی کردن مسیرهای پی‌در‌پی آموزش‌ها و مطالب موردنیاز خود را دریافت کرده یا اطلاعات خود را به افرادی که نیاز دارند به‌صورت آنلاین انتقال دهند. دوره مجازی، کلاس مجازی، کلاس آنلاین و سمینار آنلاین، دیگر نام‌هایی هستند که گاهی به‌جای کلمه «وبینار» به‌کار برده می‌شوند.

  • کاربرد وبینار آنلاین

به عنوان ابزاری برای  بازاریابی و فروش

لازم است برای ارتقای سطح کسب و کار‌ها از شیوه‌های نوین استفاده شود. یکی از این شیوه‌ها برگزاری وبینار است. حتی شغل‌های کوچک نیز می‌توانند از وبینار بهره بگیرند.

 

کاربرد وبینار برای ارایه یک محتوای رایگان بدون تبلیغات: وبینار‌ها به طور معمول در مورد چگونگی ارایه محصولات، توضیح‌های سودمندی می‌دهند. به طور مثال درباره تاریخچه محصولات یا موارد دیگر مربوط به آن مطالبی ارایه می‌کنند.

به منظور ارایه محتوای رایگان

کاربرد وبینار برای برگزاری جلسات پرسش و پاسخ به صورت زنده: بعضی از گروه‌ها برای اثبات کیفیت کار خود، درزمان مشخصی، جلسه‌های پشتیبانی برگزار می‌کنند. این جلسات که به شکل وبینار برگزار می‌شود فرصت تازه‌ای است که می‌تواند مخاطبان و فرصتها را تبدیل  به مشتری کند.

کاربرد وبینار به منظور برگزار کردن جلسه‌های توجیهی کارآموزی به شکل آنلاین: برای کار‌های مهمی مانند ارایه آموزش‌های جدید، نیاز به برگزاری جلسه‌های آنلاین با کارکنان می‌باشد. برگزاری جلسات حضوری به علت وجود فاصله مکانی دارای هزینه است. در صورتی که می‌توان با استفاده از وبینار، بدون هزینه و به شکلی آسان‌تر، جلسات موردنظر را برگزار کرد.

کاربرد وبینار برای به عمل رساندن مصاحبه‌های تعاملی: می‌توان با استفاده از وبینار از یک شخصیت مشهور برای مصاحبه دعوت کرد. به این طریق، مخاطبان و افراد دیگر می‌توانند سوال‌های خود را از برگزارکننده و آن شخصیت معروف بپرسند.

  • کلاس وبینار چیست؟

کلاس وبینار یک کلاس آموزشی است که هدف  افرادی که در آن شرکت می کنند، فراگیری مطالب خاصی است.دو نوع کلاس وبینار وجود دارد:بدون مدرس که در آن،یاد گیرندگان بدون کمک مدرس به یادگیری می پردازند.در این گونه،تنها از ویدیو یا پاورپوینت استفاده می شود. کلاس وبینار با مدرس که به آن کلاس زنده هم می گویند.در این نوع کلاس ها، فراگیرندگان تحت نظارت مدرس هستند و باید اضافه کرد که مدرس و دانش آموز از طریق ویدیو کنفرانس با یکدیگر تعامل دارند.

  • تفاوت وبینار و سمینار

بین سمینار و وبینار تفاوت های زیادی وجود دارد که به دو تا از مهم ترین آنها اشاره می شود:

-به علت اینکه سمینار به صورت حضوری برگزار می شود بنابراین افراد مجبور هستند که مسافتی را طی کرده و هزینه ای را پرداخت کنند تا بتوانند از محتوای سمینار، بهره مند شوند. در حالی که به دلیل غیرحضوری بودن وبینار، نیازی به طی کردن مسیر و صرف هزینه نیست و در زمان و هزینه صرفه جویی می شود.

-سمینار به روش های کلاسیک قابل اجراست اما برای اجرای وبینار باید از اینترنت و وب استفاده کرد.

  • وبینار آنلاین چیست

وبینار،کلاس آنلاین، وب کنفرانس، وبینار آنلاین به منزله ابزاری هستند که برای برگزاری دوره ها و نشست های  مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.  این دوره ها که برای ادارات، سازمان ها، دانشگاه ها و موسسات آموزشی مختلف برگزار می شود درتدریس و بازاریابی اینترنتی بسیار مفید و موثر واقع شده و مورد استقبال فراوان قرار گرفته است.

مزایای استفاده از وبینار

همان‌طور که اشاره کردیم، وبينار محدودیت‌های کلاس فیزیکی و حضوری را ندارد. شما می‌توانید در هر جایی که باشید به کمک کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود وارد وبينار موردنظرتان شوید. مهم‌ترین مزیت کلاس‌های آنلاین، حذف محدودیت‌های جغرافیایی است؛

در واقع شما دیگر برای بهره بردن از دانش اساتید بزرگ، محدود به زمان یا مکان خاصی نخواهید بود. افراد از هر نقطه دنیا می‌توانند به وبينارهای موردنظر خود دسترسی داشته باشند. حذف فاصله جغرافیایی، کاهش هزینه‌ها و امکان استفاده دوباره از فایل ضبط شده کلاس‌های آنلاین از مهم‌ترین مزیت‌ وبینارها است.

انواع اشتراک‌گذاری‌ها در وبينار

وقتی یک مدرس به‌صورت آنلاین کلاس یا همایش برگزار می‌کند، می‌تواند روبه‌روی لپ‌‌تاپ خود بنشیند و تنها به کمک وبکم و اسپیکر لپ‌تاپ خود با شرکت‌کنندگان در وبينار ارتباط برقرار کند.

البته چون اکثر محتوای وبينارها آموزشی است،مدرسین ترجیح می‌دهند در کنار تعامل مستقیم با کاربران از سایر روش‌های آموزشی هم استفاده کنند. از جمله مواردی که مدرسان در یک وبينار به اشتراک می‌گذارند، می‌توان نمونه‌های زیر را نام برد:

  • صدا و تصویر مدرس
  • پاورپوینت
  • صفحه دسکتاپ مدرس
  • فیلم
  • فایل پی‌دی‌اف
  • و …..

شیوه برگزاری وبينار چگونه است؟

حالا که فهمیدیم وبينار یعنی چه بهتر است برویم سراغ شیوه برگزاری آن. یک مدرس تصمیم می‌گیرد تا یک وبينار برگزار کند. برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد، مطالبی که می‌خواهد ارائه دهد را آماده و دسته‌بندی می‌کند، ساعت برگزاری وبينار را مشخص کرده و اطلاع‌رسانی می‌کند.

مخاطبین موردنظر این مدرس از طریق اطلاع‌رسانی‌ها از ساعت برگزاری وبينار آگاه شده و برای شرکت در آن آماده می‌شوند. فرض کنید ساعت برگزاری یک رویداد آنلاین، ۱۰ الی ۱۲ صبح روز دوشنبه است.

افرادی که می‌خواهند در این رویداد یا وبینار شرکت کنند، راس ساعت ۱۰ روز دوشنبه آنلاین می‌شوند و با استفاده از خط اینترنت خود و بسترهای موجود به کلاس آنلاین خود متصل می‌شوند. در این‌صورت دقیقاً مانند یک کلاس حضوری، هم استاد و هم شرکت‌کنندگان روی یک خط قرار گرفته و با هم تعامل می‌کنند.

اگر کسی نتواند در ساعت ۱۰ به وبينار ملحق شود، تا ساعت ۱۲ که وبينار تمام می‌شود وقت دارد تا به کلاس متصل شود؛ اگر ساعت از ۱۲ بگذرد و وبينار تمام شود، دیگر امکان اتصال به آن وجود نخواهد داشت.استاد می‌تواند از وایت‌برد، پی‌دی‌اف، پاورپوینت یا هر چیز دیگری برای انتقال اطلاعات خود در وبينار استفاده کند. شرکت کنندگان هم می‌توان از طریق چت‌باکس، صوت یا ویدئو سوالات خود را پرسیده یا نظر خود را بیان کنند.

البته می‌توان وبينار را ذخیره کرد تا دیگر افراد بتوانند صوت آن را بعداً گوش دهند یا فیلمش را تماشا کنند. اما دیدن ذخیره وبینار، لذت و تعاملی که در ساعت مشخص شده برقرار بوده را ندارد و صرفاً یک فیلم یا صوت خواهد بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 21 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست